Monday, August 30, 2010

doktor kata...part2

semalam aku da kte yg ari nih nak g check pemasalah kaki aku ni kan? dah pergi pon..mari den crito kan alkisahnye...

hari makin meninggi...mak kejutkan aku dri mimpi yg tak terlalu indah gamaknya...
bler dah ready beh kuang 1.25 (beh kuang ler) kami pon (wah 'kami') bergerak ke hospital kuala lumpur dulu...aik? pesak dok anto adek aku ke skola agamo dlu? omak kato, die lmbat laie masuk...sbb tu anto aku dlu...ouh...(kte ku dlm ati...ye dok ye jugek~) sesampainya aku di situ org agak ramai...aku smpai 10 minit awal...awal lg...aku duduk dlu...tp tak sedap la kan...aku pon bgun menuju ke kaunter, kte : nurse sye ade appoi... dengan pantas nurse tu pon memotong barisan kata2 aku.."awak letak surat tu kat sni"..aku mnurut jer...then register ,diberi nombo giliran dan tunggu...
aku tggu dgn lebaran...duk dap duk dap...lastly, angka giliran aku tertera di papan no giliran auto...kat kupon angka giliran aku tertulis '5H'..ting..isyarat bbunyi...memaksa aku melangkahkan kaki masuk ke bilik yg dipinta...aku pon bjumpe dgn sorang doktor wanita ini...dia bertanyakan macam2 soklan lazim...termasuk dah ade pakwe ker?, ade amik pil hormon ker? ade amik alkohol ker? sume tu negativenjawapan ael...die ade jgk tanye latar belakang kesihatan mak ayah aku...aku nak ke bape...byk lg lah...
den raso lamo bona eh duduk dlam bilik yg dingin mcm kutub selatan tuh...pastu doktor tu bgun...dia dtg blek dgn doktor yg laen..dorg tgk kaki aku...dibelek punya belek...samapi doktor ke 3...akhir kata..doktor kate..

Doktor: awak kne wat ujian darah...macam2 kite kne uji...then khamis nih awak bleh tak datang?
Ael:utk apo tu doktor?
doktor:untuk ujian biopsi?
Ael: biopsi? pebenda tuh doktor..(aku menanya, agak bodoh jugek aku nih...penah dgr tapi tak ingat maksud biopsi...pastu aku bru teringat! biopsi tu kne amik sempel organ sket utk dibuat siasatan...jgn ingat org mati jer kne wat siasatan...org saket pon kne d'investigate kan... !)
doktor:biopsi tu kite kne bedah sket..amik sempel kulit awak...kte toreh siket jer...mse biopsy nnt awak sedar tau...

aku dengar pon rse nak pengsan....kne bedah?wargh.....!!!!

ael: nnt sye kne bius ta doktor? (e'eh cepumasnye soklan...)
doktor:mestilah tp kat tempat yg kne bedah tu jer.....(haish...bgetar jiwa aku dgr...takowt weh...spe yg ta takot kne bedah? huh? sume takot..)

pastu die suh amik gamba utk bukti..sbb nnt die nak compare mse biopsy tu nnt..snap2...fuh mse tgkap gambo tuh ade la rse mcm model kaki sket...hahah XD..amik ubat...trus kne cucuk amek darah..you all nak tau..org yang amek darah tu lelaki...aku mcm ngeri sket dgn lelaki yg tak dikenali nih...aku cme selesa dgn 2 org doktor laki jer...first doktor nadir yg dah mcm personal doktor aku...sbb dri kecik aku klo saket pergi jmpe die jer...second sorang doktor nih yg dlu mse aku skola rendah die keje kat pusrawi anjung felda...hehheh...bebalik kat citer amik darah, mse die suh hulur tgn, aku rse mcm nak ke tak nak..nak ke tanak...pastu die pegang lengan aku...(adat le org nak amik darah kne le pegang tangan nak cari mner urat darah menyorok...klo tak silap cucuk...naiya kang~~)..tangan die hangat jer...selesa pula aku rse...tangan die sehangat badan kucing kesayangan ku cicak...tak der ah mcm comforter jer...(heheh jgn mara ah...kpada sape yg terasa)...tp selesa...die tanya tangan mner yg nak di inject..aku kte kanan, encik...die ade ckap2 utk tenang kan aku yg sangat gemuruh jiwa...
die kate:takot jarum ker?
aku tersengih jer..tak nak aku ngaku yg aku takot jarum!
die tanye lg: ouh kne bg jarum yg paling basar la nih..
aku cme tergelak jer...sbb aku tau klo jarum besar..saket pon besar dan aku perlu ketawa besar utk hilangkan sakit yg besar itu...hoho
tp lastly dpat jgk die mnyedut daarah aku yg pekat amat itu...byk doe die amik...lg byk lg dri ujian thalasemia yg kolej aku wat...fuh...selesai sudah...aku pon mintak diri nak balek...nak tido....tp aku masih takut dgn tarikh biopsi aku..hrmmmm~~

No comments: