Saturday, December 10, 2011

..cemburu..

..dan manja aku ada kawan..emm best friend.. (o'ouh)..bagi aku sangat lawa..sangat gergeous..so stylish and feminine..(amat bertentangan ngan karekter aku..)even manja aku kata dulu best friend dia agak boyish zaman sekolah tapi aku cuma nampak kgadisan saja dari segi gambar dan ayat2 yang dia slalu update kat facebook wall dia..dan yes aku add best friend manja aku dan dia memang menarik.. ayat agak macam aku ttambat hati pada best friend manja aku kan..tapi aku rasa kagum sebab best friend manja aku tu lawa..dalam masa aku cemburu..dan rasa rendah diri..(sangat2 rendah diri)..reason aku adalah,

1) Aku tak sekurus (aku nih chubby) best friend manja aku.
2) Aku tak selawa best friend manja aku.
3) Aku sorang yang malas nak bergaya 24 hours..(pakai tudung belit2, baju lawa2 ngan cardigan sume tu bagai..) sebab aku simple dan selesa ngan jeans and t-shirt..tudung sarung cukup..(atau aku terlalu simple hmm?)
4) Aku juga tak semuda best friend manja aku..(aku tua 14 bulan dari manja aku..cam ne bley tak tjadi jeles kan..)
5) Best friend manja aku lagi lama bkawan dan saling contact each other lebih lama dari aku.. (o'ouh..i'm in danger zone)

Jadi, apa yang patut aku buat. mestikah aku suruh manja aku putuskan hubungan ngan best friend dia? ITU TAK MUNGKIN AKU LAKUKAN! sebab permintaan aku tu akan buat manja aku rasa terkongkong, lagi pon aku bukan jenis yang suka tengok perpisahan orang lain. (TAT)
Habis apa? Aku pon tak tau la nyah..hati manusia senang berubah. Macam2 benda negatif dan positif berlegar dalam kepala otak aku skang.. Alangkah kalutnya aku kalau hilang orang yang tersayang. tapi aku percayakan manja aku. (not 80 % ! )..Akhirnya aku wat keputusan untuk cuba tangani kecemburuan aku nih..

1) Mengenalpasti : Siapakah dia yang aku cemburu? sebab ape aku jeles? ouh..manja aku ngan bes fren dia wat aku rasa cemburu..
2) Situasi : Aku cuba tengok situasi yang sedang berlaku..manja aku dah lama kenal ngan bes fren dia. sejak dari bangku sekolah lagi..okay
3) Fokus : aku renungkan balik situasi dan cuba asingkan antara realiti dan benda2 yang karut marut dalam kepala otak aku skang. biar nampak jelas dan terang drama yg sedang aku lalui.
4) Perbincangan : Aku bagi tau manja aku yang aku dilanda rasa cemburu. Dia kata dia cuma kawan baik saja antara dia dan kawan dia. Tak lebih dari tu.
5) Fikir positif : Aku rasa senang hati lepas dengar dia cakap macam tu (sket lah..tapi bkurangan dah rasa cemburu tu..)..dan cuba untuk fikirkan yang terbaik..

Lima faktor yang buat aku cemburu dtangani oleh lima langkah untuk aku kawal kjelesan aku...hehehe aku bangga ngan diri aku...acececeh...


No comments: